Opastepylväällä uutta turvaa liikenteeseen

Törmäysturvallisena valaisinpylväänä tunnetuksi tullut KAPU®-pylväs nyt myös opastepylväänä.

KAPU®-NE Opastepylväs

  • EN 12767 100NE2 mukainen ei energiaa vaimentava opastepylväs

  • EN 12899 mukainen opastepylväs

Törmäysturvallinen pylväs opastetauluille

Teillä, missä liikennemäärä ylittää 1500 ajoneuvoa vuorokaudessa ja nopeustaso on vähintään 60 km tunnissa, on liikenneviraston ohjeiden mukaan käytettävä opastusmerkeissä törmäysturvallisia pylväitä.

KAPU®-NE Opastepylväs täyttää kaikki Liikenneviraston törmäysturvallisuutta koskevat vaatimukset. Pylvästä on saatavissa pienemmistä liikennemerkeistä aina suurille opastusmerkeille soveltuvat koot.

EN 12767 -normin mukaiset KAPU®-opastepylväät asennetaan normaaliin SJ-betonijalustaan. Jalustan kestävät pidätinruuvit kiinnittävät pylvään tukevasti paikoilleen. KAPU®-NE opastepylväässä olevaa taulua ei tarvitse suojata kaiteella. Kuumasinkitty teräskartiopylväs on patentoitu.

Opastepylväiden mallisto

Pylvään tyyppi Tyven halkaisija (mm) Latvan halkaisija (mm)* Jalusta**
KAPU-NE 157 157 85 SJ-2
KAPU-NE 181 181 96 SJ-4/1500
KAPU-NE 202 202 117 SJ-4/1500
KAPU-NE 218 218 133 SJ-5/1800
KAPU-NE 230 230 145 SJ-5/1800

Opasteiden maksimikorkeudet ja -leveydet saadaan OPTA ohjelmasta. Opasteen maksimimassa 300 kg.
​*) Latvan lopullinen halkaisija määräytyy pylvään pituuden mukaan
**) Jalustan riittävän suuri DL3 arvo varmistetaan OPTA ohjelmasta

Pylväät on saatavissa kaikissa RAL-värikartan sävyissä. Maalit ja maalausprosessi takaa pitkäaikaisen UV-suojan sekä hyvän maalin tarttuvuuden.

KAPU®-pylväät ovat OPTA ohjelmassa

OPTA ohjelmaa käytetään pylväiden ja jalustojen mitoittamiseen. Kullekin opastetaululle mitoitetaan oikean kokoinen turvapylväs ohjelmassa. OPTA ohjelma on ladattavissa Livin ohjeluettelosta Tienpidon tekniset ohjeet.

Kysy asiantuntijalta

  • Ville Nieminen

    Myyntipäällikkö


    +358 2 550 5514 ja +358 50 432 2834

    ville.nieminen@sahkojokinen.fi

  • Simo Jokinen

    Pylväsmyynti ja vienti


    +358 2 550 5505

    simo.jokinen@sahkojokinen.fi

Ladattava materiaali

X

Tiesitkö, että HE pylväitä ei saa käyttää kaikilla teillä?

Moottoriteiden erkanemis- ja liittymiskaistojen sekä ramppien varrettomina pylväinä käytetään vain väistyviä (luokan NE) pylväitä.

Näissä kohteissa pitää käyttää KAPU-NE pylvästä

Varreton energiaa vaimentava (HE) pylväs voi aiheuttaa auton kattoon suuremman lommon kuin väistyvä (NE) pylväs kun tien nopeusrajoitus tai suunnittelunopeus on ≥ 100 km/h.

Lähde: 16-2015 Liikenneviraston ohjeita. Maantie- ja rautatiealueiden valaistuksen suunnittelu 13.5.2015

Älä näytä viestiä enää